Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain 26 §:n mukainen palveluntuottajan omavalvontaohjelma
Tätä omavalvontaohjelmaa on päivitetty viimeksi 16.5.2025
Tällä omavalvontaohjelmalla valvotaan alla kerrottujen palveluyksikköjen toimintaa ja palveluyksikössä käytettyjen alihankkijoiden toiminnan laatua ja asianmukaisuutta sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta.
Velvollisuus laatia kaikki palveluyksiköt kattava omavalvontasuunnitelma perustuu sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain (741/2023) 26 §:n, mikäli palveluntuottajalla on kaksi tai useampia palveluyksiköitä. Palveluyksiköllä tarkoitetaan toiminnallisesti ja hallinnollisesti järjestettyä kokonaisuutta, jossa tuotetaan sosiaali- ja terveyspalveluita. Jokaisella palveluyksiköllä on lähtökohtaisesti omat nimetyt vastuuhenkilöt. Tyypillisesti kuntoutusyrityksissä on vain yksi palveluyksikkö, jossa voi kuitenkin olla useita eri palvelupisteitä (toimipisteitä). Mikäli Valviran ylläpitämään Soteri-rekisteriin on merkitty yhtä useampi palveluyksikkö, vaaditaan tämän omavalvontaohjelman laatiminen.
Omavalvontaohjelman tarkoituksena on kuvata miten palveluntuottaja noudattaa omavalvontasuunnitelmia koskevia velvollisuuksiaan. Omavalvontasuunnitelmassa on todettava, miten palvelujen toteutumista, turvallisuutta ja laatua sekä asiakkaiden ja potilaiden palvelujen yhdenvertaisuuden toteutumista seurataan ja miten havaitut puutteellisuudet korjataan. Omavalvontaohjelman osana on myös päivittäisen toiminnan sisältämät palveluyksiköiden omavalvontasuunnitelmat ja mahdolliset lääkehoitosuunnitelmat.
Omavalvontasuunnitelman seurannan tulokset julkaistaan neljän kuukauden välein.
Tämä omavalvontaohjelma on laadittu Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n mallipohjan avulla.
Omavalvontaohjelma
- Palveluntuottajaa ja palveluyksiköitä koskevat tiedot
1.1Palveluntuottajan perustiedot:
Yrityksen virallinen nimi: Myllykosken Fysikaalinen Hoitolaitos Oy
y-tunnus: 0586669-8
yhteystiedot: Karjalantie 17 A, 46800 Myllykoski
puh. 050 342 1693
mfhloy.myllykoski@gmail.com
1.2 Palveluyksiköt, joita tämä ohjelma koskee (palveluyksikön perustiedot):
Palveluyksikkö 1: Myllykosken Fysikaalinen Hoitolaitos Oy, Karjalantie (Myllykosken toimipiste). Tämän palveluyksikön omavalvontasuunnitelma on päivitetty viimeksi 16.5.2025.
Tuotamme fysioterapia-, lymfaterapia- ja hierontapalveluita Kouvolassa osoitteessa Karjalantie 17 A/ Myllykoski, josta suoritetaan myös kotikäyntejä Kouvolan ja lähikuntien alueella.
Palveluyksikkö 2: Myllykosken Fysikaalinen Hoitolaitos, Inkeroisten toimipiste.
Tämän palveluyksikön omavalvontasuunnitelma on päivitetty viimeksi 16.5.2025.
Tuotamme fysioterapia-, lymfaterapia- ja hierontapalveluita Kouvolassa osoitteessa Valtatie 10/ Inkeroinen, josta suoritetaan myös kotikäyntejä Kouvolan ja lähikuntien alueella.
2. Miten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen toteutumista, turvallisuutta ja laatua sekä asiakkaiden ja potilaiden palvelujen yhdenvertaisuuden toteutumista seurataan
Palvelujen toteutumista, turvallisuutta ja laatua seurataan omavalvontasuunnitelmissa kuvatulla tavalla omavalvontasuunnitelmiin merkittyjen palvelukohtaisten vastuuhenkilöiden toimesta. Lähtökohtana on, että jokainen palveluyksikkö toteuttaa seurantaa samalla tavalla, yhdenmukaisin omavalvontasuunnitelman kirjauksin.
3. Ohjelman toteutumisen seuraaminen asiakkailta, potilailta, omaisilta, läheisiltä ja henkilöstöltä säännöllisesti kerättävän palautteen perusteella, henkilöstön määrän seuranta
Potilailta ja näiden läheisiltä sekä henkilöstöltä kerätään palautetta omavalvontasuunnitelmassa kuvatulla tavalla.
Henkilöstön saatavuuden seuranta ei ole kuntoutusalan yrityksessä tarpeen, sillä erillisistä henkilöstömitoituksista ei ole laissa yritystä sitovia määräyksiä.
Eri omavalvontasuunnitelmissa kirjatut menetelmät edellä mainittujen seikkojen seuraamiseksi yhteensovitetaan palvelukohtaisten vastuuhenkilöiden toimesta. Lähtökohtana on, että jokainen palveluyksikkö toteuttaa seurantaa samalla tavalla, yhdenmukaisin omavalvontasuunnitelman kirjauksin.
4. Miten havaitut puutteellisuudet korjataan
Palveluyksikön palvelukohtaisen vastuuhenkilön tehtävänä on varmistaa ja seurata toimialueelleen kuuluvien puutteiden korjaaminen.
5. Miten palveluita kehitetään saadun palautteen ja havaintojen perusteella
Palveluyksikön palvelukohtaisen vastuuhenkilön tehtävänä on varmistaa ja seurata toimialueelleen kuuluvien palveluiden kehittäminen.
Omavalvontasuunnitelmissa olevien palveluiden sisältö on kaikissa palveluyksiköissä sama, joten yhteen palveluun tehdyt kehittämistoimet siirretään sellaisenaan vastuuhenkilöiden välityksellä kaikkiin palveluyksiköihin.
6. Omavalvontaohjelman julkisuus, ohjelman toteutumisen seuranta ja havaintojen julkistaminen
Omavalvontaohjelma on nähtävillä yrityksen verkkosivuilla sekä kaikkien toimipisteiden vastaanottotiloissa. Suunnitelma on saatavilla sekä sähköisesti että paperitulosteena. Suunnitelmaan kirjataan viimeisin päiväys, jolloin suunnitelmaa on muutettu, jotta asiakkaiden saatavilla on aina suunnitelman uusin versio.
Vastuuhenkilöt varmistavat omavalvontasuunnitelman lisäämisen yrityksen verkkosivuille ja toimipisteisiin käyttämällä tarvittaessa ulkopuolista apua, kuten verkkosivujen ylläpitäjää.
Havainnot ja omavalvontaohjelman päivitykset käsitellään tarpeen mukaan, kuitenkin vähintään kolme kertaa vuodessa (neljän kuukauden välein) palveluiden vastuuhenkilöiden toimesta.
Omavalvontasuunnitelman toteutumisen seurannan tulokset on nähtävillä yrityksen kotisivuilla sekä toimipisteissä neljän kuukauden välein.